Vol begrip
Twee jaar geleden al werd de bezuinigingsoperatie aangekondigd. Toen viel er geen onvertogen woord. Integendeel, ondernemersorganisaties prezen het nieuwe beleid. Men was vol begrip dat er minder geld van de overheid beschikbaar was voor innovatie.
Ondernemend Nederland benadrukte iets anders: de keuze van de overheid om de schaarsere middelen te verdelen over negen ‘topsectoren’. Kiezen voor excellentie, dat was prima. Dat bijna elk bedrijf wel onder een topsector viel te scharen, werd gemakshalve over het hoofd gezien. Positief blijven was de boodschap.
Maskeren
Dat blijkt moeilijk vol te houden nu bedrijven de pijn van de bezuinigingen echt beginnen te voelen. Het ministerie van Economische Zaken heeft, met medeweten van ondernemersorganisaties, de bezuinigingen de afgelopen paar jaar mooi weten te maskeren. Onder de naam ‘topsectorenbeleid’ werd gesuggereerd dat innovatief onderzoek juist een extra zetje kreeg.
Met een reeks ronkende persberichten en een golf van zachte cijfers wisten Haagse woordvoerders een rookgordijn op te trekken. Langzaam maar zeker trekt de mist op en zien we de harde werkelijkheid. Het vervelende is dat er nu pas een discussie op gang komt die twee jaar geleden al achter de rug had moeten zijn.
Financieel Dagblad, 8 februari 2013