Waarom Nederlandse cultuur innovatie in de weg zou kunnen staan.

Vandaag op bezoek geweest bij Deloitte. Interessante these die ze daar onder handen hebben is dat “de technologie nu zo hard gaat, dat de cultuur in Nederland maar ook in alle organisaties het niet meer bij kan houden“.
Niet de technologie maar onze mindset is dus de remmende factor. Bedrijven of regio’s die resultaat met innovatie behalen, hebben op de een of andere manier de volgende 5 hobbels genomen, waar we in Nederland over dreigen te struikelen:
1: We hebben een afkeer voor alles wat we niet kennen.
Dat is een volstrekt natuurlijke reactie die ons heeft helpen overleven door de eeuwen heen. Een onbekend geluid achter een boom nodigt niet uit erlangs te lopen. Tenzij het nut (de vrouw van je dromen voorbij de boom) of de noodzaak (een brand achter je) heel groot is. Voor innovatie moet je het geluid herkennen als ‘geen gevaar, maar een kans’. Dat vergt anders denken en doen of zoals Steve Jobs het zo mooi zei: ‘Stay hungry, stay foolish’.  En aangezien dat maar weinigen gegeven is, moet je innovatie apart organiseren. Te dicht bij de operatie en er zullen altijd teveel mensen om je heen angstig blijven en ‘Ja maar’ blijven roepen zodat het geheid wordt gestopt. Of ze verpakken het als:  ‘De operatie gaat voor’. Dat is begrijpelijk, maar daardoor worden innovatiekansen in de kiem gesmoord.
2: ‘It is all about the mindset, we are not used to think exponential, we think lineair’.
Beroemd is in dit verband de legende over de uitvinder van het schaakspel: Naar verluidt vond de wijze Sessa ebn Daher uit India ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit. Zijn beloning mocht hij van de koning zelf uitkiezen. Sessa vroeg de koning om 1 rijstkorrel op het eerste veld van het schaakveld, 2 korrels op het tweede veld, 4 korrels op het derde, 8 korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren. Is dat een slimme beloning?
Aanvankelijk was de koning beledigd over de bescheiden vergoeding die de wijze vroeg, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend hoeveel rijstkorrels Sessa vroeg: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (264 – 1) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: Vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar. En zeg eens eerlijk, had u lezer gelijk door dat dit een extreem grote beloning zou worden? En zou het zo kunnen zijn dat wij dus en masse de Singularity voorspellingen onvoldoende op waarde schatten?
3: Ons framework van wetgeving en overheidssupport werkt remmend en is niet ingesteld op de huidige (en komende) tijd.
Het ritme van technologische innovatie is dermate hoog dat de wet- & regelgeving het niet kan bijhouden. Nieuwe medicijnen, DNA sequencing, 3D printing, self driving cars. Allemaal zullen ze tegen de grenzen van de wet- en regelgeving aanlopen die in veel gevallen zelfs meer dan honderd jaar oud is en te veel uitgaat van het ‘precautionary principle’ in plaats van het ‘pro-actionary principle’. Oftewel, veel wetgeving is vooral voorzichtig ten aanzien van (zich snel evoluerende) innovatie. Dat is op zich niets nieuws, alleen volgen de vraagstukken elkaar nu steeds sneller op.
4: Faillissement is in Nederland een fout, maar in Amerika een ervaring.
Dat is een cruciaal verschil als we ondernemerschap willen stimuleren. Het is tenslotte het MKB dat de motor van de economie is met 50 – 60% van het BNP. Het is volgens Ismail ook veel moeilijker hier een bedrijf te stoppen. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt in Nederland (in India schijnt het trouwens nog erger te zijn) dan bedenk je je wel twee keer voordat je een nieuw bedrijf opricht. Deze factoren beïnvloeden de mate waarin we op nieuwe kansen durven inspringen.
5: Upgrade met nieuwe technologie niet je huidige proces maar ontwerp een nieuw proces of bedrijf.
We zijn gewend dat technologie ons huidige proces ondersteunt. Terwijl de waarde pas echt groot wordt als we op basis van de technologie een nieuw proces, product, organisatie of business model ontwerpen. Waar veel bestaande bedrijven een website als een variant zien op hun bestaande business model en hun bestaande processen ermee uitbreiden, draait Bol.com het om. Zij plaatsen de mogelijkheden van de techniek (online winkel) en de nieuwe klantbehoefte en experience centraal en bouwen daar hun business omheen. Of waar bestaande telecom operators mobiel als een variant van vast bellen ziet (1 verbinding per betalende klant) ziet Yourkarma de klant en de device als hub en mag iedereen in jouw buurt gratis dezelfde verbinding gebruiken. Sterker nog, hoe meer je deelt, hoe meer free data je van ze krijgt. Dezelfde kansen liggen in alle andere industrieën op ons te wachten.
Bron: Deloitte Consulting B.V.

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Economie, Industrie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s