Het tijdperk van de maakindustrie.

De mondiale financiële markten hebben zich sinds de jaren 70 van de vorige eeuw sterk ontwikkeld. Het was de tijd van de economen en analisten, de praters. Maar inmiddels herpakt de maakindustrie in de VS en Europa zich. De komende periode zullen de makers van zich laten horen.

Iedere dag staan de media vol met commentaren van economen en analisten. Meestal geven zij een reactie op wat er op de beurs of geldmarkten gebeurt. Maar hun meningen beperken zich hier niet meer toe. Steeds vaker wordt politici verweten dat het hun aan moed en visie ontbreekt. Dus komen economen en analisten met een lawine aan meningen over wat nodig is om hogere economische groei te realiseren en werkgelegenheid te scheppen.

Analisten en economen zorgden met hun uitspraken voor die turbulentie. De afgelopen dertig jaar is zo uitgegroeid tot het tijdperk van de praters.

Maar aan dat tijdperk komt een einde. Niet omdat de financiële stromen mondiaal zullen opdrogen, maar omdat het belang van de maakindustrie exponentieel zal toenemen. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, dat van de makers. Heel langzaam dringt bij financiers het besef door dat zij het maken van echte producten, en de handel daarin, met hun diensten mogelijk moeten maken. De ondersteuning voor de maakindustrie is meer dan ooit nodig. Niet omdat bedrijven noodlijdend zijn, maar juist omdat er grote kansen liggen om nieuwe producten te maken en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Er is een stille revolutie gaande, die de maakindustrie in Europa en de VS een nieuw gezicht geeft. Bedrijven en universiteiten zoeken elkaar steeds vaker op. Die samenwerking is een noodzaak. De zoektocht naar nieuwe materialen, duurzame energie, kleinere en slimmere chips of betere verlichting is complex en duur. Veelal te duur om gedragen te worden door één partij. Open innovatie is het antwoord. Het voorbeeld wordt gegeven in Eindhoven en Wageningen, waar bedrijven en universiteiten al langere tijd met elkaar optrekken. Nieuwe technologische mogelijkheden Een andere ontwikkeling die het gezicht van de industrie verandert, zijn nieuwe technologische mogelijkheden als sensoren, 3D-printing, robotica, optica en nanotechnologie. Zij komen boven op de mogelijkheden die de ICT de afgelopen decennia al heeft geboden en die plaats- en tijdonafhankelijk werken mogelijk maken. Tot slot kan de industrie via nieuwe technologische kennis commerciële producten maken waarmee maatschappelijke vraagstukken als vergrijzing, verduurzaming en de transitie naar schone energie aangepakt kunnen worden. Het tijdperk van de makers wordt van onderaf opgebouwd en niet op basis van grootse visies van boven af opgelegd. Van beleidsmakers wordt gevraagd de blokkades die in cao’s en sociale wetgeving zitten, weg te nemen. Dat wordt een zoektocht naar een nieuw evenwicht tussen wat lokaal nodig is en nationaal wenselijk. Voor economen en analisten ligt hier de uitdaging.

Bron: Fred Bakker, redacteur FD Mediagroep

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s