020: De redding van de kleine winkels?

Veel kleine ondernemers zitten met een stenen winkel. Voor deze groep vormde het internet de afgelopen jaren een flinke bedreiging, maar door het ontstaan toepassingen die bekend staan als O2O, online-2-offline, lijken de kansen te keren.

Wereldwijd (Azie, VS en Europa) komen apps en sites beschikbaar die consumenten digitaal de weg wijzen naar ‘stenen’ winkels. Via het surfgedrag van consumenten of de sporen die ze op sociale media achterlaten weten deze apps waar individuele consumenten voor hen interessante winkels kunnen vinden. Hiermee ontstaat volgens een aanbieder van dergelijke apps een extra etalage voor kleine winkeliers die vaak geld noch tijd hebben om hun producten te promoten.

Een duidelijk signaal van deze ontwikkeling is de aankoop van de maker van plattegronden AutoNavi door het Chinese e-commercebedrijf Alibaba. Met de plattegronden wil Alibaba diensten ontwikkelen waarmee ze consumenten via smartphone naar winkels dirigeren.

Voorbeelden van dergelijke apps bestaan ook al in Nederland. In het #FD werd enige tijd geleden al geschreven hierover:

Het gaat om een toepassing die mensen met een smartphone linea recta voert naar de hipste hoofdstedelijke boetieks en design­winkels. Op de ‘app’ van FSHN kunnen deze zaken foto’s plaatsen van de modeartikelen die zij verkopen. Mogelijke kopers die op hun computer of mobieltje iets van hun gading zien, krijgen een plattegrond voor hun neus getoverd met de kortste route naar de desbetreffende winkel. Als het overhemd of paar schoenen hem goed bevalt, kan de klant dat — à la Facebook — aangeven op de app. Bovendien kan hij de foto van het artikel doorsturen naar vrienden. Dit delen van informatie kan een winkelier belonen door een korting bij aankoop aan te bieden.

Bij FSHN kan een winkelier niet meer dan drie ‘items’ tonen op de app. Het gaat om een kleine selectie van het hele assortiment. Een andere Amsterdamse app, Spaaza, daarentegen koppelt in principe de hele voorraad van een winkel aan het internet. Spaaza draait een proefproject met Fred de la Bretoniere, een schoenenzaak die 11 winkels telt. Zo kan een klant op de Facebook-pagina van Fred de la Bretoniere sinds kort zien in welke vestiging zij moet zijn om die leuke roze schoenen in maat 38 te kopen.

Winkels met een voorraadbeheersysteem kunnen hun informatie automatisch, via het programma van Spaaza, naar Facebook transporteren. Voor een paar tientjes per maand zullen kleine winkeliers dan niet alleen realtime voorraadgegevens kunnen bijhouden, maar ook een klantenbestand kunnen opbouwen om gerichte marketingcampagnes te voeren.

Volgens de ontwikkelaar van Spaaza: ‘De laatste tien, twaalf jaar slaat de balans uit ten faveure van e-commerce, maar met dit soort apps is er potentie om dat weer om te laten slaan.’

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Blog, Digital Marketing en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s