Nederlandse media te gedateerd.

Het 21ste eeuw motto “durf je eigen businessmodel aan te vallen voordat iemand anders dat doet” kent nog geen opgang binnen de mediawereld. Op elke startersopleiding of bootcamp wordt startende ondernemers als eerste geleerd dat hun businessmodel tijdelijk is en leren ze met die dynamiek om te gaan.

De media hebben als gevolg van het ontstaan van het internet als geen ander te maken met dynamiek en lijden daarbij onder het feit dat content steeds minder waarde lijkt te hebben. De consument leeft in de veronderstelling dat op het internet alles gratis is.

Maar die consument is inmiddels wel “empowered” en je kunt als aanbieder van dienst of product niet van het internet weg blijven. Vrijwel elke business wordt digitaal en organisaties moeten het businessmodel daarop aanpassen.

In de mediawereld hebben partijen het moeilijk met die dynamiek. Als je kijkt naar de ontwikkeling van de advertentiemarkt voor dagbladen (US in dit geval), zou je verwachten dat dagbladen in 2000 snel begonnen zijn hun model te veranderen:

Schermafbeelding 2014-06-21 om 22.07.04

Niets lijkt echter anders waar. Pas de afgelopen 4 jaar wordt zuchtend en steunend content op internet aangeboden. Hoe de traditioneel geprinte media daar geld mee willen verdienen is ze zelf nog niet duidelijk. De huidige hybride abonnementen waarop wordt ingezet lijken me weinig innovatief. En ze gelden ook slechts voor de eigen content, hetgeen voor de gebruiker het aanbod versnippert.

In arremoede is een buitenstaander, de jonge internetondernemer Alexander Klopping, de website Blendle begonnen, een digitale kranten- en tijdschriftenkiosk waar lezers per artikel afrekenen. Het is overigens twijfelachtig of deze dienst het gaat maken, gezien de grote aantrekkingskracht van “all you can eat-diensten” op de massa. Bij dergelijke diensten en ook bij flat-fee-diensten hoeft de consument geen afweging te maken tussen kosten en baten per afname. De betaling wordt periodiek gedaan.

Deze ontwikkeling is bijvoorbeeld zichtbaar in de muziekwereld. Allemaal mogelijk gemaakt door “streaming”, distributie via het internet. Verkopen in Apple’s iTunes stijgen niet meer, terwijl de ene na de andere flat-fee service in het voetspoor van Spotify treedt en ze met elkaar ook steeds meer abonnees trekken. Naar verluid overweegt Apple zelf ook een dergelijke dienst op te zetten.

In het televisielandschap is daarbij ook nog eens de slag begonnen welk apparaat straks door consumenten gebruikt zal worden om te kijken: TV, PC, tablet of smartphone. En als er al sprake is van een TV, dan een connected TV.

Schermafbeelding 2014-06-27 om 22.53.28Breedband internet is inmiddels groots uitgerold in ons land. 45% van alle huishoudens heeft de beschikking over een internetsnelheid van meer dan 10 Mbps. Daarmee staan we derde in de wereld. Een perfecte infrastructuur dus voor voor all you can eat- of flat-fee streamingdiensten op televisie, zoals aangeboden door het Amerikaanse Netflix. Een organisatie die dit jaar zijn Europese hoofdkwartier in Nederland heeft gevestigd. Zij zien de potentie als geen ander. Schermafbeelding 2014-06-27 om 22.28.24Maar in Nederland komt de verandering traag op gang. Ongetwijfeld onder druk van de komst van Netflix werken publieke en commerciële omroepen sinds dit jaar samen aan NLziet. NLziet is een videostreamingdienst die een flat-fee-model hanteert.

Direct bij gebruik is duidelijk dat NLziet niet één dienst is, maar dat er simpelweg drie diensten aan elkaar zijn geknoopt. Bij gebruik van een streamingdienst verwacht de consument één overzicht van de geboden content. Maar in het conservatieve omroepenlandschap van Nederland blijft consequent het verschil bestaan tussen de drie onderliggende videostreamingdiensten die NLziet omvat. Alsof het de consument uitmaakt welke van de drie diensten het programma aanbiedt. Het betekent bovendien dat je in de browserversie continu aan het wisselen bent tussen die drie streamingdiensten, elk met een andere lay-out en indeling.

Grootste misser is bovendien dat NLziet geen “big data” diensten heeft ingebouwd waarmee wordt bijgehouden wat de gebruiker interessant vindt en waar hij behoefte aan heeft. Waar hij enthousiast over is en zich over uitspreekt. Dat is nou juist de sterkte van internet met haar sociale media, dat je de consument kan segmenteren en persoonlijk tegemoet kan treden. Kan gaan “interacteren met je klant” in plaats van “zenden naar je kijker”.

En dan nog het gebrek aan ondersteuning voor smartphones, de Chromecast, Apple TV en AirPlay. NLziet is kennelijk niet uit een behoefte aan innovatie in de markt gezet, maar slechts om met een eigen videostreamingdienst te komen.

Het zal moeilijk worden voor de Nederlandse omroepen om het op te nemen tegen een Amerikaanse concurrent met het budget van Netflix. Als ze daarbij vast willen houden aan hun archaïsche businessmodel, gebaseerd op het neerzetten van individuele profielen en puur op “zenden’, is de kans om te overleven in die concurrentie wel heel klein. Dat kan elke startende ondernemer ze vertellen.

 

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Blog, Digital Marketing en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Nederlandse media te gedateerd.

  1. Aad Vredenbregt zegt:

    Hoe Netflix big data gebruikt: http://bit.ly/1jE4Xvb

  2. Aad Vredenbregt zegt:

    Cable TV may soon become a thing of the past #ICYMI tcrn.ch/UFGYAe

  3. The Internet is officially more popular than cable in the U.S. http://wrd.cm/1rPMTxk

  4. This is state-of-the-art technology for video/television http://bit.ly/1mwl4XV

  5. Aad zegt:

    TV’s dominance of media will come to an end in 2016. Here’s the evidence. buff.ly/1z2Kq6Y pic.twitter.com/4ux0YnSvJb

  6. Aad Vredenbregt zegt:

    ‘Tv-sector gaat door digitaal omslagpunt’
    FD, maandag 7 september 2015

    Acht jaar werkte hij als consultant voor de grote studio’s en tv-maatschappijen in Los Angeles en New York. In die tijd zag Tom De Groeve Netflix uitgroeien van een ietwat obscure start-up die dvd’tjes verhuurde via de post tot de wereldwijde streamingdienst met een jaaromzet van $ 6 mrd.

    Nu is de Vlaming als consultant neergestreken in Nederland, waar hij voor accountants- en advies­organisatie PwC de adviestak voor de media- en entertainmentsector leidt. Met bewondering kijkt hij naar de opmars van Netflix, waar hij zelf rond de eeuwwisseling ook voor werkte.

    Als betaalde ‘video-on-demand’-dienst die via internet is te bekijken, beukt Netflix hard op het bastion van traditionele tv-omroepen en kabelmaatschappijen. Met een beurswaarde die vorige maand al even de $ 50 mrd overschreed, is de videostreamer uit Californië een grootmacht die roemruchte ­namen als CBS en Viacom het nakijken geeft.

    In Nederland telt de dienst nog geen twee jaar na de introductie al naar schatting 1,3 miljoen abonnees en 3 miljoen gebruikers. Maar alsof er niets aan de hand is, openden de omroepen hier afgelopen week het nieuwe tv-seizoen. ‘De tv-sector gaat nu door een digitaal omslagpunt, net als de muziekindustrie vijftien jaar geleden’, zegt De Groeve. ‘De ervaring in andere branches leert dat de winnaars na zo’n omslagpunt niet nood­zakelijkerwijs de winnaars uit de oude wereld zijn.’

    V Kunnen de traditionele omroepen iets doen tegen de daling van de kijkcijfers?
    ‘In de VS zenden de tv-stations nu bijvoorbeeld meer reclame uit. Via­com richt zich met MTV en Nickelodeon op jongeren en kampt met grote daling van de kijk­cijfers. In het tweede kwartaal van dit jaar verhoogde Viacom in de VS de reclamezendtijd met 7%. Ook in Nederland hebben de commerciële omroepen de neiging om binnen de grenzen van de wet steeds meer reclame uit te zenden. Maar het steeds verder oprekken van de reclamezendtijd is niet zonder gevaar. Voor kijkers is het een extra reden om weg te lopen naar Netflix, HBO of andere internetkanalen.’

    V We staren ons nu blind op Netflix. Is dat terecht?
    ‘Netflix is veruit de grootste speler van wat men Over The Top-tv (OTT) is gaan noemen. Als OTT-dienst biedt het veel gemak en het blijkt in staat om exclusieve series en films aan te bieden. De app is heel goed uitgedokterd en ze werken slim met kijkaanbevelingen. Ook zetten ze “big data” heel goed in. Daardoor kunnen ze zeer gericht producties aankopen, omdat ze goed kunnen inschatten wat het aan kijkcijfers oplevert. Per saldo hebben ze zo lage kosten per kijkuur. Top Gear hebben ze bijvoorbeeld bewust niet gekocht. Dat gaat naar Amazon, dat hiervoor een heel hoog bedrag betaalde.’ (Naar schatting € 220 mln voor drie seizoenen, red.)

    V Maar Amazon kennen we als webwinkel…
    ‘…die met Amazon Prime heel actief is als aanbieder van internet-tv in de Verenigde Staten, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Zie de deal die ze hebben gesloten met Woody Allen, die een tv-serie voor Amazon gaat maken. Maar kijk ook naar Yahoo, dat we kennen als internetzoekmachine. Die bouwt aan een OTT-dienst met een eigen nieuwsdivisie. Ze hebben ­Katie Couric, een van de bekendste gezichten van de Amerikaanse televisie, gestrikt om als anchor op te treden.’

    ‘De hele tv-industrie is aan het schuiven. Bestaande spelers creëren nieuwe platformen, zoals HBO dat onlangs een OTT-app lanceerde. Er komen nieuwe spelers op het toneel, zoals Maker Studios dat vorig jaar voor meer dan $ 1 mrd door Disney is gekocht. Dat is een zogeheten “multi-channel network”, dat freelancers ondersteunt met het maken van content voor YouTube, of dat zelf hiervoor producties maakt. Ook Steven Spielberg en Dreamworks hebben al in een multi-channel network geïnvesteerd.’

    V Vijftien jaar geleden ging ­TimeWarner samen met AOL. Endemol ging naar Telefónica. Krijgen we weer van die onverwachte combinaties?
    ‘Het is al aan de gang. Kijk naar Rupert Murdoch. Die heeft zich ontfermd over de combinatie van de tv-productiehuizen Endemol en Shine. Kabelmagnaat John Malone, in Nederland eigenaar van Ziggo, heeft tv-producent All3Media gekocht. Net zoals ITV, dat toch vooral bekend is als televisieomroep, sterk uitbreidt in productie. Zie de aankoop van Talpa van John de Mol, die eerder dit jaar werd aangekondigd.’

    V Wat staat Nederland te wachten?
    ‘De invloed van de publieke omroep is hier veel groter, daarom is er minder reclame op tv en is het ­kabelabonnement goedkoper. Daardoor kan het hier minder snel gaan dan in de VS, waar de helft van de huishoudens al is geabonneerd op een pakket van Netflix, Amazon Prime of Hulu.’

    ‘Maar nog niet eens een halfjaar geleden was er een bijeenkomst van Spot (de belangenorganisatie van tv-reclameverkopers, red.). Daar heerste bij de overgrote meerderheid de opvatting dat streamingdiensten niet zouden kannibaliseren op het tv-kijk­gedrag. Wat blijkt? Onderzoek in de VS toont aan dat zo’n 60% van de tijd die wordt besteed aan deze digitale kanalen, ten koste gaat van het traditionele tv-kijken.’

Laat een reactie achter op aadvredenbregt Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s