Wat maakt een innovatie kansrijk?

Tijdens de afgelopen PermanentBetadag in Amersfoort was een van de presentatoren Cees Links, de ‘grootvader van Wi-Fi’. Vanuit het idee dat apparaten steeds kleiner worden, leek het hem een interessant idee om een draadloos netwerk te hebben. Een idee dat overigens ontstond toen Links een hamburger at bij de McDonald’s bij City Plaza in Nieuwegein. Hoe vreemd het nu ook klinkt, de markt had toen geen behoefte aan Wi-Fi. Kabels zijn toch prima? Wat moet je met draadloos?

In eerste instantie bleek het idee van een draadloos netwerk als Wi-Fi op dood spoor te raken, totdat een van de luitenanten van Steve Jobs het wilde integreren in de iBook. Toen begon er interesse voor te komen. In 1999, met de komst van IEEE 802.11b standaard, werd de Wireless Ethernet Compatibility Alliance (WECA) opgezet en werd Wi-Fi de naam van de nieuwe technologie. In 2002 veranderde WECA de naam in Wi-Fi Alliance. Op dit moment zijn er ongeveer 6 miljard Wi-Fi-nodes.

Waarom is Wi-Fi als innovatie dan toch doorgebroken? Wat is een sleutel om succesvol een innovatief product in de markt te zetten? Cees Links geeft aan dat voor hem innovatie op zichzelf niet echt spannend is, het wordt pas spannend om zo’n innovatie omgezet te zien worden in iets wat de hele wereld gebruikt. En hij geeft een paar ideeën over wat een innovatie succesvol maakt.
(1) Necessity is the mother of all inventions. Het eerste wat nodig is voor het succes van een innovatie is ontevredenheid, of noodzaak.
(2) Iedereen in het bedrijf is een verkoper van wat je doet. Hij geeft het voorbeeld van een agent in Las Vegas die weet dat als hij vriendelijk is tegen toeristen, ze terug zullen komen en de stad inkomen zal blijven genereren.
(3) Volgens Links is geld een communicatiemiddel om te checken wat iets waard is. En hij benadrukt: ‘pecunia non olet’, oftewel: geld stinkt niet.
(4) Een goed business plan is essentieel voor succesvolle innovatie. Stel jezelf de vraag hoe jouw product het verschil maakt voor de klant.
(5) Bouw een sterk team op. Je moet zelf eigenwijs zijn, maar aan de andere kant moet je een hecht team opbouwen.
(6) Tot slot is geluk een niet te onderschatten factor bij succes. Waarom werd nu juist Wi-Fi een succes? Volgens Links had het ook best een andere oplossing kunnen zijn. Succes kun je afdwingen tot op een bepaald niveau, door te sleuren, maar uiteindelijk heb je ook een klein beetje geluk nodig. Als je iets minder slonst en veel aandacht heb voor details, kan je geluk wel voor een deel afdwingen.

Bron: Twan Eikelenboom (weblog)
Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Blog, Industrie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s