Alles wordt een dienst.

Waarom zou je muziek kopen als je kunt luisteren zonder eigenaar te zijn? Spotify. Waarom zou je films of series kopen als je kunt kijken zonder eigenaar te zijn? Netflix. Waarom zou je een boek kopen? Bibliotheek. Waarom zou je schijfruimte kopen als je die al kunt gebruiken bij Dropbox, Google, Apple, Amazon.

Wel voorzichtig zijn met naaktfoto’s, zo bleek deze week. Welkom in de wereld van Alles-Als-Een-Dienst, Everything-As-A-Service. Techcrunch schreef erover in augustus. Neem nu de pizza. Die kun je niet digitaliseren, zou je zeggen. Hoewel, er wordt gewerkt aan een pizzaprinter. Vorig jaar kondigde Nasa aan dat het $ 125.000 investeert in de ontwikkeling van een 3D-pizzaprinter. Je gunt astronauten op Mars immers ook een pizza. Terug naar de aarde. Het Amerikaanse Pizza Hut is traditioneel georganiseerd als een verticaal geïntegreerde organisatie. Die beheerde haar eigen website, transportvloot en restaurants. Toen kwamen de lokale concurrenten. De eerste diensten die door Pizza Hut werden uitbesteed waren de website, de smartphone-apps en het betaalproces. Het volgende dat werd overgelaten aan derden was de bezorging. En waarom zou je de eigen keuken niet door anderen laten bemannen? Wat Pizza Hut overblijft zijn de intellectuele eigendom, de merknaam, de menu’s en de recepten. Burger King gaat ook die kant op. De voornaamste inkomsten bestaan uit royaltyfees van de franchisenemers.

Instacart, een nieuwe toetreder, kan de grootste supermarktketen van de VS worden — zonder ook maar een enkele winkel te bezitten. Instacart maakt gebruik van het netwerk van bestaande ketens en richt zich alleen maar op het laatste stukje: ‘last mile’. Studenten liepen bestaande supermarkten in, kochten van alle artikelen een, maakten mooie foto’s en plaatsten die op hun site, die aan alle maatstaven van gebruiksvriendelijkheid voldoet. Instacart concentreert zich op een flexibel netwerk van thuisbezorgers die uitblinken in vriendelijk zijn: het vraagt daar een bedrag voor, verdient aan de marge, heeft geen voorraad, geen winkel, geen pakhuis, geen vloot vrachtauto’s. Alles-Als-Een-Dienst. Alleen de website en het netwerk van thuisbezorgers worden zelf georganiseerd.

Installateur Imtech vergiste zich in de bouw van een pretpark in Polen. Dat kan de beste overkomen. Om aan geld te komen, verkocht het vorige maand zijn ICT-divisie. Dat had eerder gekund, denken wij dan. Er zijn wel meer bedrijven die zich de vraag moeten stellen of het ICT-bastion niet moet worden gestript. Of de vloot vrachtwagens. Of het beheer van pakhuizen. Of de interne controle. Het idee is niet nieuw: outsourcing, heette dit vroeger. Het nieuwe is dat het zo eenvoudig is geworden om koppelingen te maken met externe dienstverleners. De drempel om te beginnen is laag, er zijn nauwelijks dure adviseurs nodig en je kunt met lage volumes beginnen. Er zijn specialistische bedrijven die zich concentreren op specialistische diensten en daar goed in zijn. De uitdaging is om te weten waar je als bedrijf onversneden goed in bent en daarmee je geld te verdienen. ‘If you’re good at something never do it for free’, zei The Joker, Heath Ledger, in de film Dark Knight. Moet je wel weten waar je onverslaanbaar in bent.

Auteur: Joost Steins Bisschop, senior consultant & partner bij Jungle Minds.
Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Blog, Digital Marketing, Economie, IoT en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s