We bevinden ons midden in de digitale stroomversnelling.

Ik verheug me altijd op de periode na het kerstdiner: guur weer, korte dagen en iedereen met vakantie. Kortom, een optimale tijd om even een stapje terug te doen en te reflecteren op het afgelopen en komende jaar. Het leuke van het digitale domein is dat het zich zo snel ontwikkelt dat er altijd meer dan genoeg denkstof voorhanden is. 2014 was het jaar van de definitieve doorbraak van het mobiele internet (eind 2013 kwam wereldwijd nog maar 19 procent van alle pageviews van mobiele apparaten, maar eind 2014 is dit al 31 procent), van de deeleconomie (de geschatte marktwaarde van Uber, Airbnb en de Lending Club, een onlinemarktplaats voor leningen in de VS, bedraagt inmiddels respectievelijk $ 13 mrd, $ 40 mrd en $ 8,5 mrd) en de internationale entree van China met de beursgang van Alibaba.

Wat ons volgend jaar te wachten staat is moeilijker te vertellen, maar de ‘tipping points’ voor mobiel betalen, gezondheidsapplicaties, on demand consumptie van media en transport, en de inzet van robots voor consumenten lijken dichtbij. Door de snelle groei van de internetpenetratie zullen naast China ook andere opkomende economieën zoals India een steeds grotere rol op het digitale wereldtoneel gaan spelen.

Hoe spannend deze trends ook zijn, eigenlijk zouden wij onze denktijd toch liever aan iets anders moeten besteden. We bevinden ons midden in de digitale stroomversnelling. De individuele watersprongen blijven grillig en spannend, de belangrijke vraag is echter waar de rivier uiteindelijk naartoe stroomt.

De digitalisering heeft tot nu toe ons leven beter en gemakkelijker gemaakt. Zo kunnen we met onze smartphone te allen tijde snel en goedkoop met de hele wereld communiceren, we vinden overal de juiste weg, we kunnen zaken direct bestellen of prijzen vergelijken,we krijgen het laatste nieuws en als we ons even vervelen zijn er genoeg spelletjes en clips om ons te amuseren. Het verwonderlijke is hoe snel we hieraan gewend zijn geraakt en hoe vanzelfsprekend we al deze gemakken zijn gaan vinden of zelfs als een grondrecht zijn gaan beschouwen.

Maar de adder onder het gras is dat in de digitale wereld niet de kosten voor de baat uit gaan, zoals we tot nu toe gewend zijn, maar de baat juist voor de kosten. En deze kosten tekenen zich steeds duidelijker af: we worden steeds afhankelijker van de digitale diensten, maar we krijgen hiertoe alleen toegang als we onze data delen.

Ook wordt de aftakeling van de fysieke wereld steeds meer zichtbaar. Zo zie je zelfs in geliefde winkelstraten steeds meer lege panden en wordt het steeds moeilijker persoonlijk advies te krijgen. De economische waardecreatie concentreert zich rondom een paar grote internetplatformen, die de spelregels kunnen dicteren. Veel banen zullen verdwijnen, vooral in het middenveld. Anders dan bij de industriële revolutie wordt immers niet vakkundig werk (handwerk) vervangen door eenvoudigere taken (lopende band), maar het is juist andersom: routinematige taken vallen weg en er is meer behoefte aan intelligente ontwikkelaars, iets waar niet iedereen geschikt voor is.

Nu de kosten voelbaarder worden, zie je dat er incidenteel actie wordt ondernomen, zoals bijvoorbeeld de poging van het Europarlement om Google te dwingen zijn zoekmachine los te koppelen van zijn andere activiteiten. Deze initiatieven zijn echter niet meer dan een los steentje in de stroom. Deze stroom stremmen zal niet lukken en is ook niet wenselijk.

Maar van mijn studie Cultuurtechniek in Wageningen herinner ik me nog dat elke rivier zich in goede banen laat leiden door een slimme combinatie van het bouwen van uiterwaarden en dijken en het selectief verleggen van de waterloop. In dit geval zal het om een combinatie van integrale regulering, industriebrede initiatieven maar ook verandering bij de grote internetbedrijven van binnenuit gaan.

Mij bekruipt het sterke vermoeden dat de tien dagen na Kerstmis niet genoeg zullen zijn om al deze vragen op te lossen. Echter, we kunnen ons wel voornemen om onze energie het komende jaar wat minder te richten op het reageren op individuele ontwikkelingen, en wat meer op het scheppen van de juiste kaders.

Auteur: Annet Aris,  docent digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau en columnist in FD

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Big Data, Digital Marketing, IoT en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s