De digitale transformatie van onze samenleving.

‘Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal in waarde afnemen’

Op een jaarlijkse technologie congres in Stockholm is de digitale transformatie van de samenleving en de economie het gesprek van de dag. ‘Er is een digitale revolutie aan de gang die ervoor zorgt dat de grootste hotelketen ter wereld Airbnb geen hotels heeft en het grootste taxibedrijf ter wereld Uber geen taxi’s. Het komende decennium verdwijnt 70% van de banen.’ Het geeft Ola Ahlvarsson een ‘opgewonden maar oncomfortabel’ gevoel. De 45-jarige Zweed is oprichter van Sime, de organisatie die Zweden in de voorhoede van de digitale transformatie wil brengen.

Op het jaarlijkse Sime-congres in Stockholm verzamelden zich deze week grote namen uit de digitale technologiesector zoals Skype, Spotify, Google en Samsung. Onderwerp van gesprek is de huidige digitale revolutie en de fundamentele verandering die deze teweegbrengt in de economie en het leven van mensen. Want één ding is duidelijk: niets blijft zoals het was. ‘De waardeketen die we kennen zal veranderen en vervangen worden door dienstverlenende systemen’, zegt Ahlvarsson.

Deze verandering zal overal zichtbaar worden. ‘Alles wat gedigitaliseerd kan worden zal in waarde afnemen’, zegt Anna Fellanger, voormalig hoofd economisch bureau van Svedbank, een van de grootste banken van Zweden. Voor die bank duikt zij nu in de digitale en toekomstige economie. ‘Alles wat niet gedigitaliseerd kan worden zal in waarde stijgen. Ervaringen bijvoorbeeld.’ Het beste voorbeeld hiervan is volgens haar de muziekindustrie. ‘Muziek is volledig gedigitaliseerd en vrijwel kosteloos te beluisteren. Maar voor een liveconcert moet je steeds meer betalen.’

Volgens Salim Ismail zijn veel bedrijven daar niet op voorbereid. ‘Ceo’s van Fortune 500-bedrijven hebben geen idee van doorbraaktechnologie die om de hoek gemaakt wordt en het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar brengt.’ Ismail is een van de oprichters van de Singularity University, een organisatie uit Silicon Valley die innovaties wil stimuleren.

Volgens Ismail verschuift het probleem zich van schaarste naar overdaad. ‘In de oude economie moesten we zuinig omgaan met schaarse grondstoffen. Een fotograaf was lang bezig met het instellen van zijn toestel voordat hij een of twee foto’s maakte. Nu schiet hij er een paar honderd achter elkaar en kan geen foto meer vinden in de miljoenen die hij gemaakt heeft. Het businessmodel verandert.’

En dat vergt aanpassingsvermogen en een andere manier van werken. Zonder hiërarchische structuren en georganiseerd in kleine flexibele eenheden. ‘Dat geeft bedrijven de mogelijkheid om te innoveren en snel op te schalen.’

Hoe overleef je als groot bedrijf te midden van dit innovatieve digitale geweld? Zelfs Google behoort inmiddels tot de oude garde. ‘In de technologiesector komt vernieuwing per revolutie, niet per evolutie’, zegt Matt Brittin, de voorman van Google in Europa. Hij legt uit dat Google het remmende effect onderkent van een grote organisatie op de wendbaarheid en het vermogen om te innoveren. Vandaar de reorganisatie naar Alphabet, de vorige maand opgerichte holding waar Google nu één onderdeel van is. ‘De andere nieuwe eenheden zijn klein en flexibel en dus in staat tot snelle innovatie.’

Volgens Ismail zal geen sector gespaard worden. Of het de energiesector is of de medische sector of de media. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen. Zoals Dagens Industri, het leidende fi- nanciële dagblad in Zweden dat de startup DI Digital opzette binnen het eigen bedrijf. Doel van het experiment is het bereiken van een nieuwe doelgroep voor de krant, die nu nog vooral gericht is op de traditionele sectoren en grote beursgenoteerde bedrijven.

‘Als je een nieuw publiek wilt bereiken moet je andere onderwerpen kiezen en op een nieuwe manier verhalen vertellen’, zegt Daniel Goldberg, die de startup vijf maanden geleden opzette. Dat kan volgens Goldberg alleen als je nieuwe mensen aanneemt. DI Digital wordt gefinancierd door de krant maar staat er verder helemaal los van. ‘We hebben zelfs overwogen om in een apart kantoor te gaan zitten.’ Van de 100.000 lezers die de site elke week trekt is de helft nieuw voor Dagens Industri. ‘We werven ze door gebruik te maken van sociale media’, vertelt Goldberg. ‘Vooral Facebook helpt ons enorm om nieuwe lezers te bereiken.’

‘Of je transformeert, of je bent er geweest’, vat Ismail het dilemma voor veel bedrijven samen. ‘Dan word je ingehaald door start-ups of de concurrent die zich wel op tijd aanpaste.’

Neem de 15-jarige Emil Erne, die op zoek is naar investeerders. Met zijn idee Perfit wil hij een einde maken aan de enorme hoeveelheid retourzendingen na aankopen op internet. ‘Ongeveer de helft van alle kleren die mensen online kopen wordt teruggestuurd omdat het niet past’, zegt Erne. De Perfit-app maakt aan de hand van een paar foto’s en de lengte van de klant een 3D-model waarmee je online kleding kunt passen.

Of neem Djenee, dat cadeaus bezorgt, winterbanden onder auto’s zet en spullen van klanten verkoopt. De start-up is in juli begonnen en heeft een kantoor in Singapore en Stockholm. Pär Helgosson, een van de oprichters van Djenee, noemt Stockholm na Silicon Valley de beste plek voor een start-up. ‘Het ecosysteem is hier perfect. De stad kent een groot aantal broedplaatsen voor innovaties, er zijn grote klanten en een sociaal vangnet voor het geval je mislukt.’

Auteur: Sabine Sluijters

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Big Data, Digital Marketing, Industrie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s