Disruptie of transformatie?

Je kunt geen krant meer opslaan of de artikelen over de digitale wereld springen je tegemoet. Consultants, conferenties en uitgevers hebben het thema tot topprioriteit gemaakt. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt en zoals zo vaak met populaire begrippen, bedoelt iedereen er iets anders mee. Hoog tijd dus om wat duidelijkheid te scheppen.
Een belangrijke kwestie in dit verband is het verschil tussen digitale disruptie en digitale transformatie. Er is sprake van digitale disruptie als door het (deels) digitaal worden van je product of service je traditionele businessmodel als sneeuw voor de zon verdwijnt. Een groot deel van de waarde, het surplus, verschuift dan naar de consument of naar nieuwe spelers. Bekende voorbeelden zijn de media-industrie, telecombedrijven, de advertentiewereld, de reiswereld en in de toekomst auto’s en financiële instellingen. Tot nu toe worden vooral de bedrijven die producten of services voor consumenten maken het sterkst door de disruptie getroffen. De centrale uitdagingen waar je je bij digitale disruptie mee moet bezighouden zijn diversificatie en kannibalisatie: kun je je bedrijf in leven houden door succesvolle nieuwe businessmodellen te starten of te kopen? En wanneer moet je beginnen met het afbouwen van je traditionele businessmodel, om de nieuwe modellen meer kans te geven?

Bij digitale transformatie gaat het echter vooral over de manier waarop je je bedrijf leidt en hoe dit in de digitale wereld verandert. Bijvoorbeeld bij productontwikkeling en innovatie, door het invoeren van ‘agile’ methoden. Ook de productie van goederen kan fundamenteel veranderen door het inzetten van het ‘Internet of Things’, intelligente robots of 3D-printing. Marketing en sales worden op hun kop gezet door onder andere sociale media en door ‘omni-channel’ strategieën, waarin de koper zowel via online- als offlinekanalen ­bediend wordt en er compleet nieuwe meetmethoden worden ingezet.

Daarnaast beïnvloedt de transformatie ook de manier waarop het bedrijf wordt geleid. Strategie is niet langer een lineaire projectie naar een lerend systeem, organisatiestructuren muteren van strakke profitcenters naar matrixen of zelfs open netwerken, besluitvormingsprocessen worden steeds meer gebaseerd op data en algoritmen, en communicatie verloopt via interne sociale netwerken, videomeetings en gedeelde documenten. Dit alles heeft grote gevolgen voor het personeel en de bedrijfscultuur. Digitale transformatie zal vroeg of laat alle bedrijven raken, zelfs die waarvan het businessmodel niet wezenlijk verandert. De grote uitdaging hier is vooral verandermanagement: hoe radicaal moet je zijn? En hoe kun je in relatief korte tijd een organisatie in al haar dimensies fundamenteel veranderen?

Disruptie en transformatie zijn dus twee zeer verschillende aspecten van digitalisering, die om verschillende benaderingen vragen, maar vaak wel gelijktijdig moeten worden aangepakt. De uitdaging voor het management en ook commissarissen is de juiste balans te vinden. Hoeveel tijd en energie steek je in de digitale transformatie van je oorspronkelijke businessmodel in verhouding tot het investeren in nieuwe businessmodellen? Op welke vlakken begin je de transformatie? Wat kan nog even wachten? De vloed aan goede adviezen en aanbevelingen is hier eerder schadelijk, de echte uitdaging is het kaf van het koren te scheiden en te focussen op de juiste digitale activiteiten.

Bron: Annet Aris, docent digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau 

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s