Oh pivot, word ik een succes?

Een pivot is een keerpunt voor een start-up, waarna het bedrijf een andere koers gaat varen. De term komt uit het basketbal, waarmee een snelle draai wordt bedoeld, waarbij één voet stevig op de grond geplant blijft.Denk aan een bedrijf dat besluit alleen nog maar aan particulieren te verkopen, of dat ineens een stevige online strategie gaat voeren. Deze pivots kunnen cruciaal zijn voor het voortbestaan. Wist u bijvoorbeeld dat Nokia ooit houtpulp maakte?
Er zijn veel leuke voorbeelden van pivots. Bedrijven die nu gemeengoed zijn, maar die voor de pivot er weinig van bakten, waardoor ze dicht bij de afgrond kwamen.

Neem Flickr, dat ooit begon als online gaming bedrijf. In de online fora rondom de game zat een deelfunctie voor foto’s. Dit aspect werd zo groot, dat de ondernemers beseften dat hier geld mee verdiend kon worden. Yahoo nam in 2005 Flickr over voor een geschat bedrag van € 25 mln.

Nog een voorbeeld is Groupon, die geweldige site die activiteiten en producten aanbiedt voor grote aantallen klanten. Groupon heette eerst The Point. Het idee was om crowdfunding op te halen voor goede doelen, waarbij verschillende personen zich konden aansluiten bij het goede doel of evenement. De pivot van The Point naar Groupon werd een commercieel succes. Maar The Point had ook de eerste grote goede doelenwebsite te worden.
En dan het prachtige Odeo, een website waar mensen podcasts konden delen. Met de komst van iTunes bleek Odeo de markt niet te kunnen veroveren, en de ondernemers gingen terug naar de tekentafel. Gelukkig had Jack Dorsey, destijds ceo, nog iets liggen met korte berichten, iets wat hij later Twttr noemde. En Odeo? Dat is nu een succesvol videohostingbedrijf bij andere eigenaren. Pivot in het kwadraat, zeg maar.
Dus, traditionele ondernemer, hoe begint een pivot? Natuurlijk door te praten met klanten. Luister eens een keer echt als een klant zegt: ‘weet je waar ook geld in zit?’ Of wellicht heeft u zelf een visie waar het bedrijf naartoe moet. In het ergste geval praat u met een futuroloog, en produceert uw kaasbedrijf ineens een geursimulator.
Het klimaat is momenteel zeer geschikt voor pivots. Juist traditionele bedrijven kunnen makkelijk geld aantrekken voor innovatie en een groot beroep doen op de wet Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk (WBSO). Wat let u? Pivot er op los.
Auteur: Slinger Roijackers, universitair docent …informatica en computerwetenschappen aan de Universiteit Utrecht

Advertisements

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s