Onderzoek naar digitale transformatie bij Nederlandse bedrijven

We zouden agile gaan werken, maar ik zie het nog niet’
Het FD en Vlerick Business School onderzoeken de digitale transformatie bij grote bedrijven. De kloof tussen strategie en praktijk blijkt nog groot 

‘Ze denken dat het alleen om automatisering gaat.’ En: ‘We hebben zoveel data over onze klanten, maar we gebruiken ze niet.’ Of: ‘We zouden “agile” en probleem­oplossend gaan werken, maar iedereen komt nog steeds ’s ochtends naar het werk, zet de laptop aan, opent een spreadsheet en gaat werken tot iemand zegt dat er iets anders moet gebeuren.’

Verschillende chief information officers (cio’s) gooien hun frustraties er makkelijk uit, op de voorpresentatie van FD Transformers 200, een nieuw onderzoek naar digitale transformatie bij de tweehonderd grootste Nederlandse bedrijven. De cio’s en andere interne leiders die hun bedrijf het digitale tijdperk in moeten loodsen, voelen zich lang niet altijd gesteund door hun collega’s. ­Inclusief de raad van bestuur.

Het onderzoek en de bijeenkomst vertellen twee verhalen. Aan de ene kant een klinische analyse van de vooruitgang die bedrijven boeken met digitale transformatie. Dat is de omwenteling waarbij een organisatie steeds meer werk automatiseert (van klantcontact en inkoop tot marktonderzoek en productontwikkeling). Data-analyse krijgt een prominente rol in de besluitvorming, en werknemers zijn georganiseerd in flexibele teams. Een belangrijk doel is het creëren van een innovatieve organisatie die effectief reageert op wensen van de klant.

Maar het andere verhaal is de worsteling van mensen. De verantwoordelijke managers voelen zich vaak geparachuteerd in een oude bedrijfscultuur, met te weinig steun om de zaak goed in beweging te krijgen. ‘Digitalisering gaat hand in hand met agile werken’, zegt een cio. ‘Dat betekent dat werknemers het initiatief nemen om de relatie met de klant te verbeteren. Maar ik zie het nog niet.’

Ook uit het onderzoek, waarvoor vijftig grote bedrijven informatie gaven over hun interne praktijken, blijkt dat technologie niet genoeg is voor een klantgerichte cultuur. Die ontstaat alleen binnen bedrijven die alle aspecten van hun bedrijfsvoering meenemen in de transformatie. In de kopgroep van twaalf bedrijven die vrijwel even ver zijn, worden veel besluiten genomen op basis van data-analyse. Zij zien ook een duidelijk effect op hun prestaties. De zwakste schakel bij deze bedrijven is het vermogen om digitaal talent aan te trekken, en om deze mensen flexibel in te zetten binnen de organisatie.

De bijeenkomst lijkt een echo van het artikel ‘digital lonely’ dat twee weken geleden verscheen in het katern Morgen. Ook hier kwamen teleurgestelde digitale leiders aan het woord. Geregeld stapt een chief digital officer (cdo) op, omdat het bestuur geen steun biedt. Headhunters én managers signaleren ceo’s die officieel de digitale revolutie uitroepen, maar zelf niets doen om de bedrijfscultuur te moderniseren. Voordat headhunter Natascha van Boetzelaer, van Egon Zehnder, een nieuwe cdo zoekt bespreekt ze eerst de interne cultuur. ‘Als een ceo daarmee worstelt, dan is dat slecht nieuws.’

Auteur: Jan Fred van Wijnen, FD

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s