Onderneming moet maatschappelijke relevantie scherper definiëren

Dagelijks zien we voorbeelden dat de focus bij bedrijven verschuift van aandeelhoudersbelang naar het belang van alle stakeholders. Twitter, met de verwijdering van Trumps account meer dan $5 mrd aandeelhouderswaarde zag verdampen. Of BlackRock opnieuw bij bedrijven aandringt op het bijdragen aan de klimaatdoelen.

Ondernemingen doen er daarom goed aan te definiëren wat zij willen betekenen voor de maatschappij en hun stakeholders.

De conceptjaarverslagen 2020 komen deze weken op de agenda van de raden van bestuurus ook het bestuursverslag. Hierin zou de verantwoordelijkheid van de onderneming nadrukkelijker aan de orde moeten komen. Ten eerste voor de twee belangrijkste maatschappelijke thema’s: klimaat en ongelijkheid. Ten tweede voor de vier stakeholdergroepen: klanten, leveranciers, personeel en overige .

De regelgeving voor het bestuursverslag is momenteel te vrijblijvend en komt ook van te veel kanten. De relevante autoriteiten en toezichthouders zijn zich aan het hergroeperen. En er zijn uitstekende harmonisatie-initiatieven rondom strategische prestatie-indicatoren (kpi’s) die op termijn bijdragen.

Maar de veranderende tijdgeest vraagt juist nu van bedrijven dat zij hun maatschappelijke relevantie scherp definiëren en daarover verslag doen, vooral in het bestuursverslag.

Neem als voorbeeld het thema diversiteit. Dit onderwerp zien we in alle 2019-verslagen van AEX-bedrijven terugkomen. Maar men rapporteert zelden over man-vrouwverschillen inzake medewerkerstevredenheid, verloop, bonussen en promoties.

De bestuursverslagen kunnen echt beter door heldere strategische kpi’s te rapporteren per stakeholdergroep en per maatschappelijk thema. Dit zal leiden tot een groter vertrouwen in het bedrijfsleven, waardecreatie en een lager risicoprofiel.

Peter van Mierlo is voormalig ceo van PwC en de Nederlandse Ontwikkelingsbank FMO.

Over aad vredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s