De uitdaging

“Digitaal vraagt snelheid in alles, markttransities wachten op niemand. De nieuwe valuta van zakendoen is snelheid, en de beloningen ontstaan voor degenen die met de juiste urgentie handelen ..”.

Businesses, processen en objecten worden steeds meer ondergedompeld in data en software en daarmee neemt de omvang toe van datgene dat kan worden geautomatiseerd.

“Innovatie betekent steeds vaker het ontwikkelen van software en diensten. Software draagt ​​in toenemende mate de last om productdifferentiatie en aanpassingsvermogen mogelijk te maken om daarmee de klantervaring te optimaliseren en de resultaten te verbeteren. Deze verschuiving wordt gedreven door de steeds grotere mogelijkheden van software, de inbedding van software en sensoren in producten, de mogelijkheid om producten te verbinden via IoT en de cloud, en, zoals altijd, de vraag van klanten. Het komt tot uiting in elk soort “slimme” product en service.”

De visionaire bedrijven passen intelligente automatisering toe om zichzelf concurrerende voordelen te scheppen in een nieuwe digitale wereld. Daarmee scheppen ze een nieuwe toekomst voor hun organisatie. De transformatie door intelligente automatisering brengt fundamentele veranderingen in hun business.

“In de periode 1965-2012 is de snelheid waarmee bedrijven hun leiderschapsposities verloren met bijna 40% gestegen doordat digitale technologie de concurrentie deed toenemen, industrieën disrupte en bedrijven dwong hun strategieën te verduidelijken, nieuwe capaciteiten te ontwikkelen en hun culturen te transformeren.”

De verstorende (disruptive) impact van digitale technologie (digital transformation) raakt inmiddels elke sector van onze economie. Niet in de laatste plaats de marketing en verkoop in die sectoren.

“Dankzij de wet van Moore – waarin staat dat de rekenkracht elke twee jaar zal verdubbelen – en de wet van Metcalfe – de waarde van een netwerk is evenredig met het kwadraat van het aantal verbonden gebruikers – hebben we nu zowel de rekenkracht als het geheugen dat nodig is om echt intelligente systemen te maken om ze vervolgens te verbinden met een netwerk. We gaan een systeemtijdperk binnen, waarin complexe machines zelfbewust worden en onderling beslissingen gaan nemen. “

Consumenten zijn bekend geraakt met digitalisering van tekst, van audio en beeld. Maar inmiddels wordt al heel veel meer informatie digitaal gemaakt. De sociale interacties van consumenten worden gedigitaliseerd dankzij de toenemende populariteit van de vele sociale media die ter beschikking staan, in combinatie met de toenemende hoeveelheid sensoren die beschikbaar komen en waarmee hun fysieke omgeving wordt gedigitaliseerd.

20-data-never-sleeps-8

De uitdagingen die als gevolg daarvan ontstaan worden uitstekend verwoord in een artikel van de Amsterdamse unit van McKinsey, “Digitizing the customer decision journey“:

  • In a world where physical and virtual environments are rapidly converging, companies need to meet customer needs anytime, anywhere.
  • We’re likely to see a radical integration of the consumer experience across physical and virtual environments.
  • Customers now have endless online and off-line options for researching and buying new products and services, all at their fingertips 24/7.
  • Digital channels no longer just represent “a cheaper way” to interact with customers; they are critical for executing promotions, stimulating sales, and increasing market share.

Maar de impact van digitale technologie zal ook op onze productieprocessen haar invloed hebben. Er dient te worden gewerkt aan nieuwe, ‘slimme’ fabrieken. Dankzij sensoren en software moeten machines met elkaar leren ‘praten’ en zorgen voor een flexibele en foutloze productie. Voor bedrijven is dat noodzakelijk omdat klanten geen genoegen meer nemen met massaproducten. Ze hebben specifieke, individuele eisen en willen producten op maat. Krachtige computers en slimme software maken dat, in principe, mogelijk.

smart factory analytics

Machines en robots kunnen daardoor apparaten maken waarbij elk onderdeel op maat is gemaakt. Een klant stuurt zijn specifieke kenmerken, mailt die door naar de fabrikant en daar rolt een apparaat van de band dat speciaal voor hem is gemaakt. Dat is de toekomst waar de industrie heen wil. Maar de weg daarnaartoe kent nog de nodige hobbels en vergt veel kennis van het meten en verwerken van Big Data. Of zoals de taskforce Smart Industry van FME het omschrijft:

Industry is on the threshold of a revolution. Industrial production of the future will be characterized by the strong individualization of products under the conditions of highly flexible (large series) production, the extensive integration of customers and business partners in business and value-added processes, and the linking of production and high-quality services leading to so-called hybrid products. Information generated in the virtual world flows into real manufacturing processes and as a result completely new production environments will emerge. In smart factories supply chains will automatically coordinate with one another, and unfinished products will send the data needed for their processing to the machines that will turn them into merchandise. 

This wil significantly increase industrial value creation. The German media are describing it as a paradigm shift toward smart factories, and even proclaiming the advent of a fourth industrial revolution.

Building Big Data –information- is also key to further automation, together with next generation robots. Massive data generated by sensors and communicated across the value network, in combination with information handling technologies such as big data, data mining and predictive modelling, enables better control of production processes and can even lead to fully automated facilities and to smart and automated ways to support production.

These technological developments enable industrial principles such as Zero Defect, Lean and Just-In-Time manufacturing to reach their full potential, while dramatically reducing cost and impact on the environment.

Sensor technology will make devices aware of other devices and the world around them. Embedded systems will equip them with ‘a brain’ to process and communicate their observations. Cloud technology and Big Data solutions will collect, process, transport and store the massive amounts of information sensed and communicated by billions of devices. Advances in RFID and GPS will help track and trace each individual product. Together, these developments constitute the Internet of Things, an internet-style network of interconnected, intelligent machines.

dolphin_logo02_payoff

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s