Het Verhaal

Streven naar schoonheid van organisaties. Verhalen en visies inspireren mensen, budgetten en spreadsheets niet!

“Uitvoering zonder visie is een nachtmerrie. Visie zonder executie is een dagdroom.”

mzb003

De krachtigste persoon ter wereld is de verteller. De verteller bepaalt de visie, waarden en agenda van een hele generatie die komen gaat. 

Terug naar vakdeskundigheid, ook van leidinggevenden De Angelsaksische manier van bedrijfsvoeren heeft de laatste decennia de overhand gekregen in bestuurlijk Nederland. Met name wanneer je beurs-genoteerd bent en wanneer je voor de financiering een beroep moet doen op de internationale kapitaalmarkt, kan een onderneming zich bijna niet aan het Angelsaksische model onttrekken. Dat Anglo-Amerikaanse organisatie-model is overigens volstrekt duidelijk. Het is transparant, uitdagend, en avontuurlijk. Maar het is gebaseerd op planning & control en op toezichthouders: “turfsmurfen” zoals professor Matthieu Weggeman ze noemt.

Ik bepleit (her)waardering voor het vakmanschap en voor andere waarden dan alleen geld. De mate waarin mensen zich bekommeren om het bedrijf, erop vertrouwen en betrokken zijn bij het werk heeft direct effect op de onderneming. Als continuïteit en prestatie gedurende langere tijd de werkelijke doelen van een onderneming zijn, dan zijn de prioriteiten heel anders dan alleen het maximaliseren van de korte termijn winst voor aandeelhouders.

Van Frans Swarttouw leerde ik bij Fokker dat je moet houden van je bedrijf en je product. Passie voor de inhoud is belangrijk. Ik geloof in organisaties waar vertrouwen centraal staat. Resultaatgericht, ambitieus in het vakgebied en oog voor de ontwikkeling van menselijk talent. Er is zoveel meer te halen dan -korte termijn doelstelling- winst. De wereld geeft betekenis en geef de wereld dan ook betekenis terug. Zet in op het vakmanschap om mooie producten en diensten te leveren.

Natuurlijk is winst belangrijk, maar meer als randvoorwaarde dan als doelstelling. Richard Branson bouwde met die gedachte een imperium op waar mensen graag werken. Bedrijven zijn meer dan “Money Making Machines” .

De liefde voor het vak dient groter te zijn dan de liefde voor het geld! Ook Global Managing Partner van McKinsey Dominic Barton ziet de noodzaak om het kapitalisme grondig te veranderen. In een artikel in de HBR roept hij het bedrijfsleven op “het roer om te gooien”. Het kwartaal-denken moet overboord, in ruil voor langdurige waardecreatie. Rekening houden met alle stakeholders, niet alleen de aandeelhouders.

nothing but money

Al voordat ik geïnspireerd raakte door Steve Jobs leerde ik van het enfant terrible Eckart Wintzen dat een organisatie “klantcentrisch” moet zijn. Het belangrijkste doel is te zorgen voor een tevreden klant door waardecreatie. Een klant wordt tevreden van de waarde die je toevoegt aan zijn organisatie: snellere, betere of goedkopere voortbrenging van zijn product of dienst.

Zoals Warren Buffet zegt: “Prijs is wat je betaalt; waarde is wat je krijgt”.

Minstens zo belangrijk is dat de medewerkers, met wie je de klanten tevreden moet stellen, het naar de zin hebben. Wanneer iedereen in de organisatie het beste uit zichzelf kan halen ten dienste van de klanten, komt er een enorm vermogen los. Zonder tevreden medewerkers holt een organisatie zichzelf uit. We leven in een tijdperk waarin ondernemers en werk-(onder)nemers snel en adequaat moeten kunnen inspelen op nieuwe kennisgebieden. Dit vraagt om wendbare organisaties, om wendbare mensen. Om investeren in en van mensen: wie niet investeert in zichzelf kan straks niet meekomen, is te weinig wendbaar:

“Als ik de overtuiging heb dat ik het kan, zal ik zeker de capaciteiten verwerven om het te doen, zelfs als ik die in het begin misschien niet heb”   – vrij naar Gandhi

De  visie van ValOli is dat wij werken in een tijdperk van “instant online collaboration”, waar de invloed van technologie de grenzen van hard- en software overstijgt. Tech is verworden tot een lifestyle brand die de menselijke cognitieve vaardigheden in leven en werken ondersteunt en daarin onmisbaar is geworden.

Beschouw techneuten als de initiële, invloedrijke verkenners van de toekomstige, digitale wereld – win de techneuten voor je en de rest van de wereld ligt aan je voeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s