De Missie

Visie: Veranderen is moeilijk, niet veranderen is fataal.

Technologie verandert onze wereld. Bedrijven worden geconfronteerd met ongekende disruptie, geen enkel bedrijf is té groot om te kunnen falen en geen enkel bedrijf is tegenwoordig té klein om te kunnen slagen.

My own theory is that we are in the middle of a dramatic and broad technological and economic shift in which software companies are poised to take over large swathes of the economy. More and more major businesses and industries are being run on software and delivered as online services—from movies to agriculture to national defense.  Over the next 10 years, I expect many industries to be disrupted by software
Marc Andreessen | Software is eating the world

(Digitale) Technologie heeft onze wereld exponentiëel veranderd in deze nieuwe eeuw:

  • 80% van alle informatie in de wereld is ongestructureerd
  • De hoeveelheid ongestructureerde informatie groeit 15 keer zo snel als die van gestructureerde informatie
  • de Wet van Moore (die een verdubbeling in processorcapaciteit voorspelt binnen een gegeven tijd) zal ook gelden voor het tempo waarin wetenschap en techniek zich ontwikkelen
  • De rekenkracht van computers groeit dermate snel dat de denkkracht van een computer die van de mens zal overtreffen (’s werelds beste toekomstvoorspeller Ray Kurzweil)
  • Kurzweil voorspelt dat mens en de computer zullen versmelten/mergen. Hij verwijst hiernaar als “the singularity”.

Innovatie wordt het belangrijkste overlevingsmechanisme voor zowel mens als bedrijf.

Innovatie is een voortdurend proces en met voldoende innoveren is te voorkomen dat alleen maar in de kosten gesneden moet gaan worden en uitsterving van de organisatie dreigt. Want de technologie ontwikkelt zich exponentieel, maar de mens past zich in het algemeen langzaam aan. De ultieme uitdaging ligt in het vinden van een balans in menselijke behoeften en technologische voortgang.

“Bedrijven worden uitgedaagd door zowel concurrenten als nieuwe marktspelers. Om de concurrentie voor te blijven en te blijven innoveren en te blijven differentiëren, moet elke onderneming ten volle profiteren van de huidige digitale golf. Voorkomen dat ze commodity worden”

Missie: (Businessmodellen) Innoveren

“De digitale aard van producten en diensten disrupt waardeketens, waardoor bedrijven gedwongen worden om vrijwel alles wat ze doen te heroverwegen en opnieuw in te richten”

Besturen van ondernemingen begrijpen de kansen en bedreigingen van digitalisering vaak wel, maar velen moeten nog een visie ontwikkelen en (met name) die omzetten in een concrete strategie voor hun bedrijf. Onderzoeksbureau IDC voorspelt dat twee derde van de CEO’s van Europese FT500-bedrijven de digitale transformatie in het hart van de bedrijfsstrategie zal zetten. Maar uit onderzoek van Harvard Business Review en Red Hat blijkt dat veel leiders niet de juiste kennis en vaardigheden hebben om een digitale strategie uit te voeren.

ValOli opereert op de scheidslijn van business en technologie, ondersteunt organisaties bij het scheppen van een helder beeld van hun toekomst. ValOli zet zich in voor het versterken van de Nederlandse industrie (in de breedste zin).

“Toen KPMG in de zomer van 2013 CFO’s en CIO’s over de hele wereld vroeg naar big data en gevolgen voor bedrijfsstrategie, zei toen al meer dan de helft dat alles aan het veranderen was”.

Natuurlijk dwingen uitdagende marktomstandigheden om kritisch naar de kosten te kijken. Maar belangrijker is het om op zoek te gaan naar nieuwe inkomstenbronnen.

Innoveren of verdwijnen. De hedendaagse dynamiek is ongekend en vraagt om permanente aanpassingen: om ondernemend gedrag en het vermogen om snel te handelen. We kunnen wel spreken van “company Darwinism” (=wanneer technologie zich sneller ontwikkelt dan de organisatie zich kan aanpassen).

Business Darwinism

Als bedrijf moet je weer relevant worden in een wereld waar het nog steeds gaat om klanten en transacties, maar waarin de middelen radicaal en blijvend zijn veranderd.

“Als u innovatie naar een volgende niveau wilt tillen, hoeft u een branche niet opnieuw uit te vinden of de toekomst van het bedrijf opnieuw in te richten. U hoeft zich alleen te concentreren op het samenbrengen van technologiën op een manier die echte resultaten oplevert voor klanten. Houd uw klanten tevreden en het bedrijf zal waarschijnlijk floreren. “

Grote internetbedrijven als Google, Facebook en Amazon hebben een nieuwe koers voor succes uitgezet. Zij hebben toegang tot een hoeveelheid data en ze zijn er ook volledig op gericht om met behulp van deze big data steeds betere besluitvormingsalgoritmen te ontwikkelen, die de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon plaatsen. Dergelijke algoritmen worden gebruikt om producten te verbeteren, prijzen te optimaliseren en maar besluitvormingsprocessen daaromtrent te rationaliseren. Deze datagedreven benadering dient consequent overal in het bedrijf ingezet.

Dia1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s