Digitaal domineert de 21ste eeuw, ook in de auto-industrie

U rijdt straks in een computer op rubber.
Met welke drie giganten uit de auto-industrie werkte Google nauw samen voor zijn driverless car?
Antwoord: Niet met Ford, General Motors of Fiat Chrysler, maar met de grote toeleveranciers Bosch, Delphi en Continental. Een veeg teken voor de traditionele auto-industrie: Wordt er serieus door nieuwe spelers om hen heen geïnnoveerd?

Een eeuw geleden waren auto’s vooral metaal op rubber. Niet zolang geleden werden ze metaal op rubber met een computer erin. Nu zijn het computers op rubber aan het worden. De kosten voor de elektronica-onderdelen van een gemiddelde auto stegen tussen 2004 en 2015 van 20% naar ongeveer 40% van de totale kosten. ICT-DNA domineert de 21ste eeuw, ook in de auto-industrie.

Denk hierbij aan intelligente transportsystemen, die u steeds beter om files en slecht weer heen loodsen. Denk aan intelligente robotcontroleurs die steeds fijnmaziger toekomstige automankementen vaststellen en doorgeven. Denk aan hotspots op uw autodak die u van goede wifi voorzien. Denk aan wagen-tot-wagen-communicatie, als onderdeel van de Internet of Things-revolutie.

Denk ook aan BMW, dat een soort Google Glass heeft ontwikkeld die u bij het parkeren helpt om door uw auto heen te kijken.

En denk aan General Motors, die met een gadget komt die de rotaties van uw hoofd en uw oogbewegingen volgt, en u inseint wanneer u aan het indommelen bent, en dat wat meer focus op zijn plaats is. Deze gadget is ook geschikt om vast te stellen dat u het inderdaad bent die achter het stuur gaat zitten — als uw auto nog niet vanzelf rijdt. Dit identificatiemoment wordt belangrijker, al is het maar om te voorkomen dat Isis uw auto hackt en met bommen laat wegrijden.

En denk ook aan een slimme zwarte doos die uw rijgedag analyseert — en u suggesties doet om veiliger, zuiniger of milieuvriendelijker te rijden. Overigens kunnen die suggesties straks mogelijk ook uw verzekeraar bereiken.

Ondertussen hebben alle traditionele autogiganten vestigingen in Silicon Valley geopend. Om daar onontkoombare samenwerkingsverbanden aan te gaan met de bedrijven aldaar en hun superieure ICT-DNA.

Zullen de traditionele spelers ons nog wel de volgende generatie auto’s leveren? Of neemt de ICT-branche de echte handel over? Wordt het Ford, of Ford empowered by Netflix? Toyoya, of Toyota empowered by Sony? Of stappen we meteen in nieuwe merken als Tesla, de Google Car of een Alibaba Turbo?

Auteur: Cultuursocioloog Carl Rohde
Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s