Hoe integreer je digitaal talent?

Nu het erop lijkt dat digitalisering echt menens wordt, wordt ook de discussie over de digitale kennis van senior management en toezichthouders steeds actueler. In het ontwerp van de nieuwe Corporate Governance Code wordt zelfs geëist dat minstens één van de commissarissen over specifieke deskundigheid op het gebied van technologische innovatie en nieuwe businessmodellen beschikt.
De zoektocht naar digitaal bestuurlijk talent wordt zowel in raden van commissarissen als in raden van bestuur dan ook steeds fanatieker. De grote vraag is waar dit het beste te vinden is. Moet je zoeken naar iemand die carrière heeft gemaakt bij een van de internetgiganten? Of een jonge ondernemer die uit het niets een digitale start-up tot bloei heeft gebracht? Of juist iemand die een traditioneel bedrijf succesvol naar de digitale wereld heeft geloodst? Er wordt veel geprobeerd, maar met wisselend succes. Headhunters klagen erover dat hun digitale kandidaten bij een bedrijf een duidelijk lagere kans van slagen hebben. Wat zonde is, want ervaren digitale managers zijn schaars.

Dat het vaak misloopt, heeft vaak minder met de persoon te doen die wordt aangetrokken dan met de eisen die aan hem of haar worden gesteld. In mijn omgeving zie ik drie klassieke fouten die keer op keer ­worden gemaakt.

Vaak loopt het al helemaal aan het begin mis. De raad van bestuur, of de raad van commissarissen, realiseert zich dat ‘digitaal’ belangrijk gaat worden maar onderschat de impact die het zal hebben op het hele bedrijf. De impliciete aanname is vaak dat één persoon de digitale portefeuille op zich kan nemen en de klus klaart, en daarmee de anderen van de verantwoording ontslaat zich intensief met digitalisering bezig te houden. Dit is echter zelden het geval. Digitalisering treft een bedrijf in zijn kern en niemand kan zich aan de verantwoording onttrekken zich intensief met het thema bezig te houden. Juist omdat de digitale uitdaging niet voor iedereen helder is, is er geen duidelijkheid over welke digitale competenties nodig zijn, en wordt ook nog eens in verkeerde hoeken naar digitaal talent gezocht.

De tweede reden waarom het vaak misloopt, is dat onderschat wordt hoe bedreigend digitalisering voor de organisatie is. De digitale bestuurder heeft geld nodig om de nieuwe business op te bouwen en concurreert met investeringen in de bestaande business. Vaak is het nog erger, omdat de nieuwe business de oude kannibaliseert. Daarnaast betekent digitalisering ook een fundamenteel andere manier van werken in het hele bedrijf, waardoor bestaande vaardigheden opeens overbodig worden en niet iedereen in staat is de transitie naar de nieuwe wereld te maken. Als de persoon die dit alles moet invoeren ook nog eens van buiten komt, is de kans groot dat de digitale transplantatie niet lukt en de nieuwkomer wordt afgestoten.

Het laatste wat vaak schromelijk onderschat wordt, is de moeite die het kost om elkaars taal en wereldbeeld te begrijpen. Vooral als de digitale leider van een pure internetomgeving naar een meer traditionele omgeving wisselt, is het referentie­kader van beide partijen zo verschillend dat de kans de ze langs elkaar heen praten erg groot is. Omdat de digitale vertegenwoordigers alleen staan, of in de minderheid zijn, stuiten ze maar al te vaak op dovemansoren.

Gezien de moeite die het kost om digitale bestuurders te vinden, is het zonde om dit talent te verspillen. Belangrijker nog dan het zoeken naar het digitale wonderkind is dus als bedrijf ervoor te zorgen dat het digitale zaadje in vruchtbare grond kan vallen.

Auteur: Annet Aris, docent digitale strategie aan businessschool Insead in Fontainebleau 

Advertenties

Over aadvredenbregt

zie de pagina About
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s